adoptionskostnader-vem ska betala?

Det är lite märkligt det här med hur samhället står för kostnaderna för olika sätt att bli föräldrar.
Det är dyrt att adoptera!
Det är dyrt att föda barn också, men då är det någon annan som betalar - samhället, medborgarna genom sina skatter.
Så vi som adopterar får både vara med och betala för alla biologiska födslar plus att vi får stå det mesta av vår egen kostnad.

Läkare/barnmorska
En gravid kvinna får gå regelbundet till barnmorskan för kontroll, kostnadsfritt (eller åtminstone bara till patientavgift).
Varje blivande adoptivförälder måste ha läkarintyg, först till hemutredningen och sen ett när ansökan skickas till landet. Detta räknas inte som sjukvård och därför betalar man en högre avgift. Där jag bor kostar det 700 kr + 100 kr per provtagning. Nu hade jag så kort tid mellan mina två intyg, och gick till samma läkare, så jag lyckades få rabatt andra gången eftersom han inte behövde undersöka allt på nytt. 1250 kr kostade det totalt, för mig, en person (för par blir det ju dubbelt+att det sällan går så snabbt att man kan få rabatt andra gången).

Likaså föräldrautbildningen.
Den är ju kostanadsfri för biologiska föräldrar. Inte tror jag den är obligatorisk heller.
För oss adoptivföräldrar är utbildningen obligatorisk för båda föräldrarna (om man är två). Dessutom är vi hänvisade till studieförbund och utbildningen kostar, där jag bor, 1800 kr per person.

Inte bara kostnader
Men nu ska man inte klaga. Hemutredningen kostar inget, det står kommunen för. Likaså kommande uppföljningsrapporter.
Och så får man ansöka om ett adoptionsbidrag på 40.000 kr när man kommit hem med sitt barn. Det är alltid något även om det inte kommer i närheten av vad en förlossning kostar, för att inte tala om kostnaden för ett kejsarsnitt.

Bara ett sista klagomål.
Som gravid kan man "gå hem tidigare", alltså börja ta ut föräldrapenning redan innan barnet är fött. Jag kan inte tänka mig att man blir återbetalningsskyldig om det värsta skulle inträffa och barnet dör. Och det är ju bra!
När man ska adoptera måste man idag, i de allra flesta fall resa till landet och hämta sitt barn. Ibland behöver man resa två gånger, ibland behöver man stanna många veckor, det är olika från land till land. Men man får inte börja ta ut föräldrapenning förrän från den dag man får barnet i sin vård, vilket kan ta en till ettpar veckor. Då får man ta semester. Jag kan ha förståelse för att man inte får ut föräldradagar om man kommer hem utan barn. Men om adoptionen genomförs borde man kunna få föräldrapenning från den dag man reser. Det handlar ju faktiskt om att förbereda sin "förlossning" även om den inte är fysisk. Nu måste man planera för att spara semesterdagar, så man har till resan.

Så....som adoptivförälder känner man sig lite åsidosatt från samhällets sida.

MEN VISST, DET ÄR VÄRT VARENDA KRONA :-) !!!

Kommentarer
Postat av: Kottemamman

Jag tycker nog att det är lite diskriminerande mot adoptivföräldrar att inte reglerna är någorlunda lika.
Själv skulle jag nog behöva ta mammaledigt så fort vi fått barnbesked för då kommer det vara helt kört att jobba..;)

2007-05-27 @ 09:18:02
URL: http://kottefamiljen.blogsome.com
Postat av: bulleiettannatland

Välkommen hit Kottemamman! Jag visst är det diskriminerande. Jag tror inte de fattar hur kämpig den här processen kan vara.

2007-05-27 @ 10:09:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0